Živimo u dobu informacionih tehnologija koje su zavladale svakim aspektom našeg života — od komunikacije sa prijateljima, preko kupovine, pa do obavljanja posla, u 2022. godini teško je zamisliti život bez interneta. Pandemija koronavirusa nam je pokazala koliko je internet postao značajan u obavljanju svakodnevnih radnji. Bez sumnje, sve te aktivnosti koje su sastavni deo našeg života bi, u vanrednim okolnostima sa kakvim smo se suočili, bilo daleko teže obavljati da internet ne postoji.
Na globalnom nivou, 4.66 milijardi ljudi ili skoro 60% populacije koristi internet, a taj broj se svake godine povećava. Rast je još brži kada govorimo o korišćenju društvenih mreža, koje trenutno koristi 4.2 milijarde ljudi.
Internet je revolucionizovao globalno poslovanje, uključujući i trgovinu robom i uslugama. Sada smo u mogućnosti da pretražimo i naručimo nešto što nam treba sa drugog kraja sveta pomoću nekoliko klikova, ali nam je internet u isto vreme omogućio da se povežemo sa drugim učesnicima na lokalnom tržištu, za koje možda nikada ne bismo saznali bez onlajn marketinga. Sve to dobro ilustruje podatak da je, na globalnom nivou, preko 90% korisnika interneta posetilo onlajn prodavnice, dok su tri četvrtine njih kupilo proizvod onlajn.
Srbija na mreži
Srbija nije izuzetak kada govorimo o globalnim trendovima u korišćenju interneta. Eurostat pokazuje da je u poslednjih 5 godina procenat domaćinstava sa pristupom internetu povećan sa 64 na 81 procenat. Prema podacima istraživanja Digital 2021, internet koristi 79% stanovništva, što je povećanje od 5% u odnosu na 2020. godinu. Društvene mreže aktivno koristi 52.8% procenata stanovništva, dok Republički zavod za statistiku iznosi podatak da skoro 3/4 građana poseduje nalog na nekoj društvenoj mreži.
Uprkos tome, Srbija zaostaje za razvijenim zemljama Evrope i sveta kada je reč o kupovini i plaćanju preko interneta — prema podacima DataReportal-a, svega četvrtina građana koristi opciju kupovine ili plaćanja preko interneta, ali u istraživanju RZS o upotrebi informaciono-komunikacionih tehnologija za 2021. godinu, taj procenat je značajno veći i iznosi 42.3%. Ovo je najverovatnije prouzrokovano činjenicom da podaci Svetske banke koji su korišćeni u prvom istraživanju ne obuhvataju sva dinarska plaćanja u Srbiji, poput plaćanja Dina karticom, kao i činjenicom da je Kosovo uključeno u istraživanje kao deo Srbije, dok kod istraživanja RZS nije. U svakom slučaju, postoji veliki prostor za razvoj digitalnog tržišta u Srbiji, a samim tim i digitalnog marketinga. Taj proces se uveliko dešava, pa je tako E-trgovina u Srbiji zabeležila rast od 20.5 procenata u 2020. u odnosu na 2019, dok je tokom 2020. na digitalni marketing u Srbiji potrošeno preko 65 miliona dolara.
Kada govorimo o preduzećima u Srbiji, 100% preduzeća koristi internet za potrebe poslovanja, dok 84% preduzeća poseduje vebsajt. Međutim, nešto malo više od četvrtine preduzeća učestvuje u E-trgovini, tj. prodaje proizvode ili usluge putem interneta.
Kako bi onlajn kupovina u Srbiji ostvarila svoj potencijal, cilj digitalnog marketinga ne treba da bude samo reklamiranje proizvoda kada klijenti to traže, već i osnaživanje svih učesnika u ekonomskom životu da iskoriste mogućnosti koje internet pruža. To se najbolje radi ukazivanjem na načine na koje preduzeća i pojedinci u Srbiji mogu unaprediti svoju poziciju u internet sferi. Rukovodeći se ovim principom, istražili smo ponašanje građana Srbije na internetu i izdvojili podatke koji su značajni za formulisanje digitalne marketing strategije, kao i savete o tome kako da najbolje iskoristite ove podatke da unapredite svoje prisustvo na internetu. Ovo su najkorisnije informacije iz istraživanja na osnovu kojih smo formulisali savete i predloge:
- Potražnja postoji
Građani Srbije koriste internet u različite svrhe — ubedljivo najviše za komuniciranje, a potom za čitanje onlajn vesti i časopisa i traženje informacija o robi i uslugama. Skoro 3/4 građana je izjavilo da koristi internet u ovu svrhu, što pokazuje da internet sfera predstavlja odlično mesto za predstavljanje roba i usluga koje nudite. Čak i preduzeća koja ne spadaju u onu četvrtinu koja prodaje svoje proizvode ili usluge onlajn mogu imati izuzetne koristi od digitalnog marketinga. Na primer, ukoliko ste vodoinstalater koji želi da ponudi svoje usluge širem krugu klijenata, oglašavanje na Guglu može olakšati potencijalnim klijentima u vašoj blizini da vas pronađu.
- Putem interneta se najviše kupuje sportska oprema
Kada je reč o onlajn kupovini, prema istraživanju RZS-a, potrošači na internetu u privatne svrhe ubedljivo najviše kupuju sportsku odeću i opremu, a onda i nameštaj i opremu za kuću, elektronske uređaje, naručuju hranu ili kupuju proizvode za negu lica i tela.
Zašto je upravo kategorija sportske opreme prva po udelu u onlajn kupovini? Možemo pretpostaviti da je za to zaslužna činjenica da postoji veliki broj prodavnica sportske opreme i odeće koje omogućavaju kupcima da putem njihovih sajtova na jednostavan način pregledaju asortiman i naruče ono što žele, kao i da ove onlajn prodavnice koriste društvene mreže, oglašavanje u pretraživačima i baner reklame da poboljšalju svoju vidiljivost na digitalnom tržištu. Pitanje je vremena kada će i druge kategorije proizvoda i usluga dostići (ili prestići) “sportsku” kategoriju, za šta je neophodno na adekvatan način koristiti mogućnosti koje internet i digitalni marketing pružaju.
- Skoro 500 miliona dolara potrošeno na putovanja i smeštaj
Kada pogledamo širu sliku, podaci o E-tržištu u Srbiji koji su dati u istraživanju Digital 2021 govore da je potrošačka kategorija u kojoj je potrošeno najviše novca kategorija putovanja i smeštaja. Iako je, sa 459 miliona dolara potrošenih u 2020. godini ova kategorija pretrpela ozbiljan pad od skoro 50% u odnosu na 2019, i dalje je kategorija na koju se u Srbiji troši ubedljivo najviše novca. Međutim, ovo nam ne daje u potpunosti realnu sliku o korišćenju E-trgovine od strane građana Srbije, zato što stranci i turisti u velikoj meri doprinose pomenutoj cifri.
Ono što ohrabruje jeste podatak da su gotovo sve ostale kategorije zabeležile porast u odnosu na 2019, pa tako suma novca potrošena na modu i lepotu porasla za 20% i iznosila je 116 miliona dolara u 2020, dok je kategorija hrane i lične nege porasla za četvrtinu i u 2020. je dostigla sumu od 70 miliona dolara.
Ovo pokazuje da su građani i preduzeća Srbije sve više zainteresovani za mogućnosti kupovine i prodaje preko interneta, a stranci i turisti svakako predstavljaju odličnu ciljnu grupu kada su digitalni marketing i E-trgovina u pitanju, pre svega za ugostiteljski i trgovinski sektor.
- Kako građani Srbije pristupaju internetu?
Pri određivanju strategije digitalnog marketinga, bitno je utvrditi kako i koliko je vaša ciljna grupa prisutna na internetu. U nastavku ćemo predstaviti značajne podatke koji se odnose na prisustvo korisnika na internetu, poput vrste uređaja sa kojih pristupaju, koje društvene mreže koriste, kako komuniciraju, koje sajtove posećuju…
Kada uopšteno govorimo o građanima Srbije kao ciljnoj grupi, oni uglavnom pristupaju internetu putem mobilnog telefona (55.6%), dok 42.6% radije koristi laptop i desktop računare. Međutim, društvenim mrežama skoro 96% korisnika pristupa preko mobilnog telefona, neki od njih i isključivo na taj način. Preko 3/4 korisnika interneta u Srbiji koristi Google Chrome kao primarni pretraživač, relativno isti procenat ljudi koristi Android mobilne telefone, iako Epl svake godine beleži rast na domaćem tržištu.
Najpopularnije mobilne aplikacije su Viber, Instagram, Whatsapp, Facebook i Snapchat, dok su najposećeniji sajtovi google.com, kurir.rs, blic.rs i facebook.com.
Ovi podaci su od velikog značaja kada želite da kreirate strategiju prema potrebama i navikama svoje ciljne grupe.
- Ne zaboravite društvene mreže
Društvene mreže iz godine u godinu imaju sve više korisnika, ali i sve više uticaja u digitalnom svetu. Zbog toga, društvene mreže su postale jedan od glavnih kanala digitalnog marketinga i teško je zamisliti kako bi E-trgovina izgledala bez društvenih mreža. One omogućavaju kreiranje jedinstvenog sadržaja sa kojim će se potencijalni klijent poistovetiti i koji može dalje istražiti. Društvene mreže dozvoljavaju sponzorisane objave, dakle oglase, u različitim oblicima, a još jedan način reklamiranja na društvenim mrežama je putem “influensera.”
Ali, do koga te poruke zapravo dolaze? Najveći udeo u ovoj “publici” predstavljaju žene (13.9%) i muškarci (15.2%) od 25 do 34 godine. Sledeća starosna grupa koja učestvuje u takozvanom riču su korisnici društvenih mreža od 35 do 44 godine, dok je poruka koju oglašivač šalje putem društvenih mreža najmanje efektivna za starosnu grupu od 13 do 17 godina. Iako postoji generalno uverenje da tinejdžeri najviše vremena provode na društvenim mrežama, aktivnosti koje za cilj imaju plaćanje neke usluge ili kupovinu proizvoda ipak treba da se fokusiraju na neke druge starosne grupe, kao što su korisnici u 30-tim i ranim 40-tim godinama.
Kako da unapredite svoje onlajn prisustvo pomoću ovih podataka?
Sve informacije koje smo naveli treba imati u vidu kada osmišljate svoju marketing strategiju, ali bitno je razumeti šta nam statistika zapravo govori i kako da je upotrebimo u svoju korist.
Evo nekoliko korisnih saveta o tome kako da unapredite svoje onlajn prisustvo koje smo formulisali na osnovu pomenutih istraživanja:
- Budete prisutni na internetu, upoznajte svoju ciljnu grupu i komunicirajte s njom – Kao što smo već naveli, ¾ korisnika pretražuje proizvode i usluge putem interneta. Čak iako je vaš biznis lokalnog karaktera i mislite da nije potrebno da vodite računa o svom onlajn prisustvu da bi vas klijenti pronašli, ili jednostavno preferirate tradicionalne načine prodaje, razmislite još jednom. Digitalno doba pruža nove mogućnosti za unapređenje poslovanja, dok E-trgovina i digitalni marketing beleže vrtoglavi rast iz godine u godinu i vaši konkurenti se neće dvoumiti da li da to iskoriste. Naravno, biti prisutan na internetu je tek početak – za dobre rezultate treba da komunicirate sa vašom ciljnom grupom i bolje je upoznate prateći njeno ponašanje.
- Stranci i turisti vole da koriste internet – Ukoliko radite u ugostiteljskom ili trgovinskom sektoru, velike su šanse da ćete često doći u dodir sa klijentima iz inostranstva. Zato je za vaš biznis posebno važan podatak da se ubedljivo najveći deo onlajn plaćanja u Srbiji izvrši u kategoriji putovanja i smeštaja, upravo zbog stranaca i njihovih navika da koriste internet u svim prilikama. Ukoliko su stranci i turisti vaša ciljna grupa, posebno je važno da im vaše prisustvo na internetu dozvoljava da vas pronađu – geolokacije, veb stranica i društvene mreže, kao i plaćeni oglasi su odličan način za to.
- Upoznajte navike vaše ciljne grupe – Građani Srbije najviše koriste internet za čitanje vesti, a dobar deo liste najposećenijih sajtova čine upravo medijski portali. Međutim, statistika pokazuje da starija populacija za 20% više posećuje medijske portale od mlađe, kao i da žene više čitaju vesti od muškaraca. Tako da, ukoliko su vaša ciljna grupa starije žene, oglašavanje na medijskim portalima može da bude korisno. Takođe, činjenica da građani Srbije pridaju pažnju informativnim portalima govori da dobro isplanirana medijska strategija, ukoliko je adekvatna za vaš biznis, može biti od velikog uticaja.
- Društvene mreže su najefikasnije za starosnu grupu od 18 do 54 – Istraživanja su pokazala da na starosnu grupu od 25 do 34 godine odlazi najveći procenat “riča” vašeg marketing saržaja za društvene mreže (skoro 30%), ali da i druge grupe od 18 do 54 ne zaostaju. Društvene mreže mogu da predstavljaju dobar način da poboljšate svoje onlajn prisustvo, a posebno ukoliko vam se ciljna grupa nalazi negde u ovom rasponu godina. Za tinejdžere i 65+ populaciju, društvene mreže nisu toliko efikasne kada je reč o konvertibilnosti, ali i riču, tako da su godine vaše ciljne grupe ključna stvar kada razmišljate o svom prisustvu na društvenim mrežama.
- Fejsbuk reklame su i dalje efikasne – Iako neki misle da je Fejsbuk prevaziđen, njegov sistem reklamiranja bez sumnje donosi dobre rezultate. To govori i podatak da su najuspešniji “referral” linkovi upravo sa Fejsbuka. Prosečan korisnik Fejsbuka u 30 dana klinke na reklamu 26 puta – muškarci (32) češće nego žene (21). Ovo treba imati u vidu ukoliko planirate da se oglašavate na društvenim mrežama. U svakom slučaju, Fejsbuk bi trebalo da predstavlja deo vaše digitalne marketing strategije.
- Na Jutjubu i uz pomoć video sadržaja možete doći do najviše korisnika – Potencijalna publika za vašu reklamu na Jutjubu je 4.6 miliona, dok je, poređenja radi, za Fejsbuk 3.2 miliona, a za Instagram 2.6. Ukoliko smatrate da je video najbolji način da promovišete svoj proizvod ili uslugu, Jutjub je odličan izbor za to, pogotovo kada uzmemo u obzir da možete da prilagodite to uz koje videe želite da vam se reklama prikazuje na osnovu vaše ciljne grupe. Uopšteno govoreći, video je popularna i privlačna forma komunikacije koja može efektnije preneti poruku vašoj ciljnoj grupi i privući više pažnje nego tekst ilil fotografija, dok Jutjub zahvaljujući broju korisnika predstavlja odličnu platformu za ovaj vid marketinga.
- Prilagodite se pretraživačima i uređajima koje vaša ciljna grupa koristi – Korisnici uglavnom pristupaju društvenim mrežama putem mobilnog telefona, ali je veliki procenat onih koji koriste laptop i desktop računare. Takođe, ova dva tipa uređaja ljudi koriste za različite svrhe. Većina internet korisnika u Srbiji koristi Google Chrome pretraživač i Android mobilne telefone, ali se Apple sve više probija na tržište. Istražite šta će vaša ciljna grupa najverovatnije koristiti, kako biste optimizovali svoju marketing strategiju prema određenim pretraživačima i uređajima, ali u isto vreme vodite računa o tome da vaši oglasi budu kompatibilni sa svim tipovima uređaja.
Jasno je da E-trgovina i digitalni marketing u Srbiji poseduju izuzetan potencijal za razvoj, što pokazuju mnogi od navedenih podataka. Sve veća prisutnost građana Srbije na internetu i njihovo otkrivanje mogućnosti koje internet pruža kada je reč o trgovini i poslovanju, već je krenulo da utiče na razvoj ovih sektora.
Ponašanje građana na internetu i generalni podaci o korisnicima interneta u Srbiji su od velike koristi pri formulisanju digitalne marketing strategije – pomažu vam da upoznate svoju ciljnu grupu, razumete koje društvene mreže i pretraživače koriste, da li kupuju na internetu i ako da, šta kupuju… Saveti koje smo podelili samo su neki od mnogih zaključaka koji mogu da se izvuku analizirajući ponašanje ljudi na internetu, što pokazuje da su podaci o vašoj ciljnoj grupi dostupni i da vam mogu u velikoj meri pomoći u unapređenju vašeg onlajn prisustva, te ih svakako treba uzeti u obzir.
Svi podaci u ovom tekstu preuzeti su iz Istaživanja o upotrebi informaciono-komunikacionih tehnologija (IKT) među pojednicima Republičkog zavoda za statistiku, kao i izveštaja DataReportal-a Digital 2021: Serbia.